13 Οκτ 2016

Η λίστα με τα 45 προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης | naftemporiki.gr

Η λίστα με τα 45 προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης | naftemporiki.gr



Από την έντυπη έκδοση

Του Θάνου Τσίρου

 ttsiros@naftemporiki.gr



Η β’ αξιολόγηση


Βάσει προγραμματισμού, οι επικεφαλής του «κουαρτέτου» αναμένεται να επανέλθουν στην Αθήνα την επόμενη εβδομάδα προκειμένου να ξεκινήσει ο β’ γύρος των διαπραγματεύσεων.

Η ελληνική κυβέρνηση θέλει οι διαβουλεύσεις να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στον Νοέμβριο, τόσο για να εκταμιευτεί εντός του 2016 και η επόμενη δόση αλλά και για να υπάρξει χρόνος για να συζητηθεί το θέμα της διευθέτησης του χρέους.

Το ποσό που έχει προϋπολογιστεί να δοθεί στην Ελλάδα με την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης ανέρχεται στα 6,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τουλάχιστον 1,7 δισ. ευρώ θα διοχετευτεί και πάλι για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.

Στην ατζέντα των δεκάδων προαπαιτούμενων για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης κυριαρχούν τα εργασιακά. Αυτή όμως δεν είναι η μοναδική εκκρεμότητα.

Η λίστα περιλαμβάνει την κατάθεση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος (σ.σ.: υπάρχει η γνωστή εκκρεμότητα με τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος για μετά το 2018), την κατάθεση του νομοσχεδίου για τα «κόκκινα» δάνεια, τις αλλαγές στη δημόσια διοίκηση (κινητικότητα δημοσίων υπαλλήλων, ειδικά μισθολόγια κ.λπ.).

Ο κατάλογος με τα προαπαιτούμενα όπως περιγράφεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο (σ.σ.: την οριστική λίστα θα επικυρώσει το Eurogroup) έχει ως εξής:

1 Δημοσιονομική πολιτική. Να νομοθετηθεί η μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική 2017-2020.



2 Βελτίωση της είσπραξης φορολογικών οφειλών. Δημοσίευση ανανεωμένης λίστας με τους μεγάλους οφειλέτες φόρων.

3 Διαχείριση δημοσιονομικών. Παρουσίαση ενός μεσοπρόθεσμου σχεδίου δράσης προκειμένου να υπάρξει συμμόρφωση με την οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών.

4 Κοινωνική ασφάλιση. Έναρξη της σταδιακής εφαρμογής του σχεδίου για το εγγυημένο ελάχιστο εισόδημα.

5 Επίλυση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Τροποποίηση του νομικού πλαισίου για εξωδικαστική διευθέτηση με λεπτομερείς προβλέψεις.

6 Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Ολοκλήρωση του ενοποιημένου σχεδίου εφαρμογής για επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση με ειδικούς στόχους για το 2016/17 και το 2017/18. Έναρξη δύο μικρής εμβέλειας πιλοτικών προγραμμάτων μαθητείας για το 2016/17. Ανάπτυξη, υιοθέτηση του πλαισίου για μία σειρά μεγάλων συνεργασιών σε επίπεδο επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη στήριξη εργοδοτών ούτως ώστε να προσφέρουν κενές θέσεις μάθησης με βάση την εργασία και να διασφαλίσουν μία βιώσιμη επέκταση μαθημάτων για τα ακαδημαϊκά έτη 2016-17 και 2017-18.

7 Αγορές προϊόντων. Η σύσταση της εργαλειοθήκης Ι του ΟΟΣΑ για μη συνταγογραφούμενα φαρμακευτικά προϊόντα θα τεθεί πλήρως σε εφαρμογή.

8 Επιχειρηματικό περιβάλλον. Κλειστά επαγγέλματα: να συμφωνηθεί με τους θεσμούς ένας οδικός χάρτης για την απελευθέρωση των «προστατευμένων» δραστηριοτήτων των μηχανικών.

9 Επιχειρηματικό περιβάλλον. Υιοθέτηση της προβλεπόμενης νομοθεσίας με βάση τον οδικό χάρτη μεταρρύθμισης των επενδυτικών αδειών σε τρεις τομείς.

10 Επιχειρηματικό περιβάλλον. Υιοθέτηση νομοθεσίας των one-stop shops για επιχειρήσεις.

11 Επιχειρηματικό περιβάλλον. Υιοθέτηση των μέτρων που απομένουν και τα οποία κρίνονται αναγκαία για την ολοκληρωτική εφαρμογή των επιλεκτικών μεταρρυθμίσεων σε ανταγωνισμό, επενδυτικές άδειες και διοικητικά βάρη που εντοπίστηκαν στον πρώτο γύρο της εκ των υστέρων αξιολόγησης των επιπτώσεων.

12 Ενέργεια. Επανεξέταση του προγράμματος έκλυσης αερίων, βελτίωση των συνθηκών πρόσβασης για εναλλακτικούς προμηθευτές και ουσιαστική αύξηση των διαθέσιμων ποσοτήτων.

13 Ενέργεια. Στο πλαίσιο της υιοθέτησης του μοντέλου-στόχου της Ε.Ε. για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία του υψηλού επιπέδου σχεδιασμού αγοράς που υπάρχει στο μοντέλο στόχο της Ε.Ε. για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

14 Δημόσια Διοίκηση. Έκδοση δευτερογενούς νομοθεσίας για την εφαρμογή της μεταρρυθμισμένης λειτουργίας του σχεδίου αξιολόγησης.

15 Δημόσια Διοίκηση. Ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του εξορθολογισμού των ειδικών μισθολογίων.

16 Δημόσια Διοίκηση. Υιοθέτηση νομοθεσίας για εισαγωγή νέου μόνιμου σχεδίου κινητικότητας.

17 Δικαιοσύνη. Στον αναθεωρημένο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, υιοθέτηση των βασικών Προεδρικών Διαταγμάτων που απαιτούνται από τις μεταβατικές διατάξεις του Νόμου 4335/2015 για τον καθορισμό της αξίας της ακίνητης περιουσίας που έχει κατασχεθεί με βάση την αξία της αγοράς και την πρώτη προσφερόμενη τιμή για τη δημοπρασία (Μάιος-Ιούνιος 2016).

18 Καταπολέμηση της διαφθοράς. Τροποποίηση και εφαρμογή του νομικού πλαισίου για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων σε βασικά ζητήματα.

19 Υπηρεσία εσόδων. Υιοθέτηση μέτρων για παροχή επαρκών πόρων ώστε να επιτραπεί η αποτελεσματική λειτουργία της υπηρεσίας.

20 Υπηρεσία εσόδων. Διορισμό διοικητικών συμβουλίων.

21 Αγορά εργασίας. Υιοθέτηση ενοποιημένου σχεδίου δράσης για την πάταξη της αδήλωτης εργασίας.

22 Ενέργεια. Η ΔΕΗ ΔΕΗ+1,06% ανοίγει τον διαγωνισμό για την πώληση τουλάχιστον του 20% της ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή.

23 Τελωνεία. Ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης των τελωνείων.

24 Αγορά εργασίας. Εναρμόνιση των πλαισίων μαζικών απολύσεων και βιομηχανικής δράσης και συλλογικές συμβάσεις με τις καλύτερες πρακτικές της Ε.Ε.

25 Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Να προωθηθούν μία σειρά από προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που θα λειτουργούν ως διαμεσολαβητικές δομές, ώστε να στηριχθούν οι εργοδότες να προσφέρουν θέσεις πρακτικής και να διασφαλιστεί η βιώσιμη επέκταση των προγραμμάτων μαθητείας για τα ακαδημαϊκά έτη 2016-17 και 2017-18.

26 Κτηματολόγιο. Να εφαρμοστεί το νέο νομικό πλαίσιο για τα κτηματολογικά γραφεία σε όλη την επικράτεια.

27 Ενέργεια. Να προωθηθεί ο πρώτος διαγωνισμός υπό τον μηχανισμό NOME στην ελληνική αγορά ηλεκτρικού ρεύματος.

28 Εταιρείες ύδρευσης. Η Ειδική Γραμματεία Υδάτων θα οριστικοποιήσει, με τη στήριξη τεχνικής βοήθειας, τους κανόνες τιμολογιακής πολιτικής για τις υπηρεσίες ύδρευσης.

29 Μεταφορές και Logistics. Εφαρμογή του νόμου για την εφοδιαστική (logistics).

30 Ιδιωτικοποίηση. Το ΤΑΙΠΕΔ θα αποτιμήσει τα στοιχεία ενεργητικού των περιφερειακών αεροδρομίων και λιμένων και θα μεταβιβάσει στο νέο Ταμείο εκείνα που δεν σχεδιάζει να αναπτύξει.
Στο τραπέζι φέρεται να παραμένει και το ενδεχόμενο «σαλαμοποίησης». Το σενάριο προβλέπει ότι θα αποδεσμευτεί το 1,7 δισ. ευρώ που αφορά την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, ενώ η εκταμίευση του υπόλοιπου ποσού, που προορίζεται για κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών, θα συνδεθεί με την εκπλήρωση και της τελευταίας εκκρεμότητας. 

31 Ιδιωτικοποίηση. Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων θα αποτιμήσει τους εσωτερικούς κανονισμούς και τους απαιτούμενους νόμους για να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητά της.

32 Ιδιωτικοποίηση. Να ολοκληρωθεί η επιλογή του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένου του διευθύνοντος συμβούλου.

33 Ιδιωτικοποίηση. Το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων θα συσταθεί σε σώμα.

34 Ιδιωτικοποίηση. Να συμφωνηθεί η διαδικασία, βάσει της οποίας θα καθοριστεί η εξαίρεση των εναπομείναντων χαρτοφυλακίων ακινήτων και κρατικά ελεγχόμενων επιχειρήσεων, που δεν θα μεταφερθούν στο Ταμείο.

35 Κοινωνική ασφάλιση. Να νομοθετηθούν οι μεταρρυθμίσεις για τα κοινωνικά επιδόματα.

36 Διαχείριση μη εξυπηρετούμενων δανείων. Να τροποποιηθεί ο πτωχευτικός νόμος, σε ευθυγράμμιση με τη συμφωνηθείσα πρόταση.

37 Αγορές προϊόντων. Συστάσεις της εργαλειοθήκης ΙΙΙ: η κυβέρνηση θα υιοθετήσει νομοθεσία για να αντιμετωπιστούν όλα τα ζητήματα που έχουν προσδιοριστεί στους εναπομείναντες κλάδους.

38 Μεταφορές και Logistics. Να ετοιμαστεί μία ολοκληρωμένη επαναξιολόγηση των επιδοτήσεων για όλους τους τρόπους μεταφοράς.

39 Ιδιωτικοποίηση. Το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων οριστικοποιεί εκκρεμή ζητήματα εσωτερικής ρύθμισης.

40 Ιδιωτικοποίηση. Το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων ορίζει τα συμβούλια των θυγατρικών του.

41 Ιδιωτικοποίηση. Να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση/ κατανομή ενεργητικού συγκεκριμένων τάξεων 
ενεργητικού, που θα προσδιοριστούν από την τεχνική βοήθεια.

42 Σύγχρονο κράτος και Δημόσια Διοίκηση

43 Δικαιοσύνη. Να υιοθετηθεί Προεδρικό Διάταγμα που θα ορίζει το σύστημα ηλεκτρικών μητρώων (e-dockets) για ηλεκτρονικές δημοπρασίες.

44 Ανεξάρτητες αρχές. Να υιοθετηθεί νομοθεσία για την ενίσχυση της θεσμικής, οικονομικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

45 Ανεξάρτητες αρχές. Να τροποποιηθεί η όποια πρωτογενής και δευτερογενής νομοθεσία για να αντιμετωπιστούν ζητήματα που αφορούν σύγκρουση συμφερόντων των μελών του διοικητικού συμβουλίου της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της στελέχωσης του εσωτερικού νομικού γραφείου της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Οι 3 γρίφοι του εργασιακού που θα κρίνουν τη διαπραγμάτευση

Του Στέλιου Παπαπέτρου 
spapa@naftemporiki.gr

Το εργασιακό είναι ίσως το μεγαλύτερο αγκάθι της διαπραγμάτευσης, εφόσον το ΔΝΤ επιμείνει στις αρχικές του θέσεις.

Η κυβέρνηση θα προσέλθει στη διαπραγμάτευση έχοντας ως «εθνική γραμμή» τη συμφωνία των πέντε σημείων των κοινωνικών εταίρων, όμως θεωρείται δεδομένο πως οι θεσμοί θα εξαντλήσουν κάθε περιθώριο στη διαπραγμάτευση για δραστικές αλλαγές στην τόσο ρευστή αγορά εργασίας.
Στόχος του υπουργού Εργασίας είναι η απομόνωση του «ακραίου παίχτη» των διαπραγματεύσεων, δηλαδή της εκπροσώπου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, αλλά πέρα από τις αναφορές του κ. Κατρούγκαλου στην ανάγκη υπεράσπισης του ευρωπαϊκού κοινωνικού χάρτη και στην επαναφορά του θεσμού των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, θεωρείται δεδομένο ότι οι θεσμοί θα επιμείνουν στη σκληρή γραμμή της μεγαλύτερης ευελιξίας στις εργασιακές σχέσεις, καθώς και στις ανελαστικές πολιτικές συμπίεσης των μισθών στον ιδιωτικό τομέα.

Με βάση τα σημερινά δεδομένα, οι άξονες που θα καθορίσουν το τελικό περιεχόμενο της επικείμενης διαπραγμάτευσης είναι οι εξής: 

Α) Η διαδικασία διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού ο οποίος σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων θα πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψιν την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές σχετικά με την ανάπτυξη, τις τιμές, την ανταγωνιστικότητα, την απασχόληση, την ανεργία, τα εισοδήματα και τους μισθούς. Εδώ το μείζον θέμα είναι εάν η δικαιοδοσία αυτή θα επανέλθει στον χώρο των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων ή θα παραμείνει στη νομοθετική ευχέρεια της κυβέρνησης. Υπενθυμίζεται ότι ακόμη και στο πόρισμα που παρέλαβε ο κ. Κατρούγκαλος καταγράφεται διαφωνία στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων ως προς την αρμοδιότητα καθορισμού του ύψους και των αυξήσεων του κατώτατου μισθού.

Β ) Η δυνατότητα επέκτασης των κλαδικών συμβάσεων εργασίας σε μια περίοδο μεγάλης ρευστότητας στην αγορά και έντονης ανομοιογένειας ανάμεσα στους κλάδους της οικονομίας. Οι εκπρόσωποι των θεσμών θα ασκήσουν μεγάλη πίεση ώστε να εξακολουθούν να έχουν μεγαλύτερη ισχύ οι επιχειρησιακές συμβάσεις κι έτσι οι κλαδικές να παραμείνουν ουσιαστικά «ανενεργές».

Γ ) Οι ομαδικές απολύσεις, όπως επισημαίνει και το πόρισμα της επιτροπής, θα πρέπει «να ρυθμίζονται λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη σημασία τους ως ένα λειτουργικό εργαλείο για την προσαρμογή των επιχειρήσεων σε περιόδους κρίσης». Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι εν αναμονή της τελικής απόφασης του ευρωπαϊκού δικαστηρίου επί του θέματος, ο τρόπος ενσωμάτωσης αυτής της απόφασης στην ελληνική νομοθεσία θα είναι ένα από τα μείζονα ζητήματα της διαπραγμάτευσης, καθώς οι εκπρόσωποι των θεσμών έχουν ως στόχο να μην αφήσουν «ανοιχτή» μια τέτοια εκκρεμότητα.