13 Οκτ 2016

Α. Βακάκης: Ακούμε τους τριγμούς της αγοράς, σύντομα θα μεγιστοποιη...

Α. Βακάκης: Ακούμε τους τριγμούς της αγοράς, σύντομα θα μεγιστοποιηθούν





"Ακούμε τους τριγμούς της αγοράς που σύντομα θα μεγιστοποιηθούν” ήταν η εισαγωγική φράση του επικεφαλής της Jumbo Απόστολου Βακάκη κατά τη χθεσινή ετήσια ενημέρωση των αναλυτών της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, δίνοντας το στίγμα της σημερινής εικόνας στο λιανεμπόριο. 

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βακάκης, από τα μέσα Σεπτεμβρίου και μετά ο κλάδος καταγράφει πτωτικές τάσεις, οι οποίες μάλιστα τείνουν να παγιωθούν, με τον ίδιο να εκφράζει έντονες επιφυλάξεις για το εάν η παραπάνω καθοδική πορεία θα είναι τελικά αναστρέψιμη.  "Το πρόβλημα με την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας θα αρχίσει να φαίνεται όταν σταθεροποιηθεί αυτή η καθοδική τάση. Είναι θέμα χρόνου προτού κάποιος πανικοβληθεί και πατήσει φρένο στην αγορά. Προσωπικά φοβάμαι πως η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη” τόνισε, επιβεβαιώνοντας έτσι τις προβλέψεις για πάγωμα στο χώρο του λιανεμπορίου λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής δυσπραγίας των νοικοκυριών, που μετά το καλοκαίρι γίνεται ακόμη πιο έντονη εξαιτίας της φορο-λαίλαπας, των υποχρεώσεων του ΕΝΦΙΑ και του φόρου εισοδήματος.

Σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου, μέσα στο παραπάνω κλίμα, ο επικεφαλής της εισηγμένης δήλωσε πως θα ήταν πολύ ικανοποιημένος αν καταφέρει να διατηρήσει την υπάρχουσα κερδοφορία και στη νέα χρήση. "Το ζητούμενο πλέον είναι να μην χάσουμε λεφτά, όχι να κερδίσουμε” σημείωσε, συμπληρώνοντας πως τα καλά νούμερα δεν είναι μόνιμα κατοχυρωμένα. Βέβαια το πρώτο τρίμηνο (Ιούλιος – Σεπτέμβριος) της οικονομικής χρήσης που ξεκίνησε για την Jumbo παραμένει θετικό, με τις πωλήσεις του ομίλου να ανέρχονται σε 170,23 εκατ. ευρώ από 152,62 εκατ. που ήταν την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, αυξημένες κατά 11,53%. Εντούτοις τα βλέμματα της διοίκησης είναι στραμμένα στο δεύτερο τρίμηνο, το οποίο περιλαμβάνει την περίοδο των Χριστουγέννων, οπότε και θα κριθεί κατά πόσο τα φορολογικά βάρη των νοικοκυριών θα στιγματίσουν τις φετινές επιδόσεις της αγοράς. "Ελπίζουμε πως το δεύτερο τρίμηνο θα είναι καλύτερο και θα εξισορροπήσει την καθοδική τάση” ανέφερε ο Α. Βακάκης.

Βολές για Μαρινόπουλο

Από την παρουσίαση στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών δεν έλειψαν ούτε τα πολιτικά σχόλια για την πορεία της αξιολόγησης στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος προσαρμογής  και την ανάγκη αλλαγών ώστε να τονωθεί η ρευστότητα στην αγορά. Ωστόσο, ο κ. Βακάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο πρόσφατο deal της Μαρινόπουλος, χαρακτηρίζοντας την κίνηση της Σκλαβενίτης "επιδότηση νεκρών καταστάσεων” που θα φέρει μεγαλύτερα προβλήματα στο χώρο, δεδομένου πως η πίτα του λιανεμπορίου βαίνει μειούμενη. Ο ίδιος, όπως ανέφερε, αδυνατεί να κατανοήσει του λόγους που η διοίκηση της Σκλαβενίτης αποφάσισε να προχωρήσει στη διάσωση της Μαρινόπουλος.

Ο πρόεδρος της εισηγμένης χρησιμοποίησε ακόμη μια χαρακτηριστική φράση για να περιγράψει την απόφαση για αναδιάρθωση του δικτύου στην Ελλάδα, με την αντικατάσταση και τη βελτίωση των καταστημάτων 1ης γενιάς της αλυσίδας, λέγοντας πως "όταν η κότα δεν κάνει αυγά, καλύτερα να τη φας την Κυριακή με πατάτες, αλλιώς μπορεί να πεθάνεις ο ίδιος περιμένοντας”.

Όσον αφορά τα επόμενα επενδυτικά σχέδια του "Mr Jumbo” το Νοέμβριο θα λειτουργήσει το νέο κατάστημα στη Βουλγαρία, ενώ προχωρά και η επένδυση σε δύο καταστήματα στη Ρουμανία, που εκτιμάται ότι θα λειτουργήσουν μέχρι τα Χριστούγεννα του 2017. Αν και η Ελλάδα, όπως εξήγησε ο κ. Βακάκης συνεχίζει να βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής, η Ρουμανία έχει εξελιχθεί στη "σπονδυλική στήλη” του επενδυτικού προγράμματος της εισηγμένης, καθώς το δίκτυο αναμένεται να φτάσει στα 18 καταστήματα.

Yπό εξέταση προς επέκταση μπαίνουν την ίδια ώρα και άλλες χώρες, όπως η Κροατία και η Σλοβενία.
Ο όμιλος σήμερα αριθμεί 71 καταστήματα: 51 στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 8 στη Βουλγαρία  και 7 στη Ρουμανία. Επίσης μέσω συνεργασιών έχει παρουσία σε  ΠΓ∆Μ µε δύο καταστήµατα, σε Αλβανία, Κόσοβο και Σερβία και σχεδιάζεται το άνοιγμα στη Βοσνία. Παράλληλα, στην εγχώρια αγορά, θα επιχειρηθεί παρουσία σε περιοχές που ακόμη δεν έχει δραστηριοποιηθεί ο όμιλος, όπως για παράδειγμα η Μυτιλήνη και η Αίγινα. 

Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του ομίλου για τη νέα οικονομική χρήση πωλήσεις εκτιμάται ότι θα κυμανθούν μεταξύ 4%-7%, ενώ τα κέρδη εκτιμάται ότι θα κυμανθούν στα ίδια επίπεδα.

Κατά την προηγούμενη χρήση, η Jumbo κατέγραψε αύξηση των πωλήσεων κατά 9,44% στα 637,56 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη του ομίλου ανήλθαν σε 121,26 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 15,67%. Τα καταστήματα στην Ελλάδα και την Κύπρο κατέγραψαν αύξηση τζίρου περίπου 4% και 5% αντίστοιχα. Στη Ρουμανία, ο τζίρος σχεδόν διπλασιάστηκε, ενώ στη Βουλγαρία κάθε κατάστημα καταγράφει μεσοσταθμική αύξηση πωλήσεων κατά 12%.Η εταιρεία έχει ανακοινώσει επίσης ότι θα προτείνει στην προσεχή τακτική γενική συνέλευση τη διανομή μεικτού μερίσματος 0,27 ευρώ ανά μετοχή.

Βασιλική Κουρλιμπίνη
vicky.kourlibini@capital.gr