5 Απρ 2017

«Καλπασμός» για τα εμπορικά κέντρα των εισηγμένων

«Καλπασμός» για τα εμπορικά κέντρα των εισηγμένων



Σε μια περίοδο συρρίκνωσης του όγκου των λιανικών πωλήσεων, τα εμπορικά κέντρα συνεχίζουν να κερδίσουν μερίδια αγοράς από τα «μαγαζιά δρόμου», με αποτέλεσμα να αυξάνουν τις πωλήσεις τους και να σχεδιάζουν περαιτέρω επεκτάσεις.

Λόγω του γεγονότος αυτού άλλωστε, ερμηνεύεται και το ενδιαφέρον της Varde Partners να καταβάλλει 61 εκατ. ευρώ προκειμένου να αποκτήσει ποσοστό στα εμπορικά κέντρα της Lamda Development ΛΑΜΔΑ -0,42% και να δηλώνει πρόθυμη για σε νέες σχετικές τοποθετήσεις (π.χ. στο Ελληνικό).

Πάντως, η ανοδική πορεία του κλάδου προκύπτει και από τις εξελίξεις στα εμπορικά κέντρα που διαχειρίζονται εισηγμένες εταιρείες στο Χρηματιστήριο της Αθήνας.



Ο όμιλος Viohalco είδε το εμπορικό του κέντρο River West να καταγράφει το 2016 ρεκόρ επισκεψιμότητας (4,6 εκατ. πελάτες), αύξηση κύκλου εργασιών από ενοίκια κατά 19%, δείκτη πληρότητας 97% και έντονη ζήτηση από υποψήφιους μισθωτές.

Σύμφωνα μάλιστα με την εισηγμένη, «για να αξιοποιηθούν αυτές οι θετικές τάσεις, αποφασίστηκε να μετατραπούν 1.200 τ.μ. υπόγειου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων σε πρόσθετη εκμισθούμενη επιφάνεια υψηλής αξίας. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν, ενώ βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις με ενδιαφερόμενους μισθωτές».

Ικανοποιημένη επίσης είναι η Viohalco και από την πορεία του εμπορικού της πάρκου Mare West στην Κορινθία, που εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο 2015. Σύμφωνα με τον όμιλο, το Mare West «κατέγραψε το 2016 σταθερή μηνιαία αύξηση τόσο της επισκεψιμότητας, όσο και του δείκτη πληρότητας. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη συνεχώς διευρυνόμενη περιοχή εξυπηρέτησης, καταδεικνύει τις δυνατότητες του πάρκου να εξελιχθεί στον κύριο εμπορικό προορισμό για τη βορειοανατολική Πελοπόννησο».

Ηγετική παρουσία στο χώρο των εμπορικών κέντρων κατέχει η Lamda Development ΛΑΜΔΑ -0,42%, που είδε μέσα στο 2016 και τα τρία γνωστά εμπορικά της κέντρα να ανεβάζουν τις επιδόσεις τους. Έτσι, το «The Mall Athens» αύξησε πέρυσι το EBITDA κατά 7,7% (στα 26,5 εκατ. ευρώ), το «Mediterranean Cosmos» στην Πυλαία Θεσσαλονίκης κατά 6,6% (στα 14,5 εκατ. ευρώ) και το «Golden Hall» κατά 9,4% (στα 15,2 εκατ. ευρώ).

Ειδικότερα, μέσα στο 2016 παρατηρήθηκε αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 0,8% σε σχέση με το 2015 και η πληρότητα διαμορφώθηκε στο 98%. Ήδη, έχει αποφασιστεί η επέκταση του χώρου και των δραστηριοτήτων του Golden Hall.

H εισηγμένη εταιρεία READS λειτουργεί το εμπορικό κέντρο «Smart Park», που επιτυγχάνει πλήρη κάλυψη των επιφανειών του, με αυξημένη επισκεψιμότητα μέσα στο 2016 (στο α’ εξάμηνο της προηγούμενης χρονιάς, στο +1,7% η επισκεψιμότητα και στο +3,6% ο κύκλος εργασιών των καταστημάτων). Η READS ξεκίνησε ήδη φέτος την επόµενη φάση ανάπτυξής του, μέσω της σταδιακής επέκτασής του κατά 18.000 τμ.

Η Pasal Development διαθέτει το εμπορικό κέντρο «Athens Heart», που το 2016 σημείωσε μονοψήφιο ρυθμό αύξησης σε επισκεψιμότητα και κύκλο εργασιών των καταστημάτων.

Σύμφωνα με κύκλους προσκείμενους στην εταιρεία, η πορεία του γνωστού εμπορικού κέντρου συνεχίζει να βελτιώνεται μέσα στο 2017, με το ενδιαφέρον των νέων μισθωτών να αυξάνει το ποσοστό πληρότητας.

Στέφανος Kοτζαμάνης