6 Φεβ 2020

Bimco: Ο κοροναϊός χτύπησε και την ναυλαγορά ξηρού φορτίου

Bimco: Ο κοροναϊός χτύπησε και την ναυλαγορά ξηρού φορτίου: Σε αρνητικό έδαφος τα μεγάλα φορτηγά τύπου capesize. Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη λόγω IMO 2020 και μεγάλου κόστους των αποθειωμένων ναυτιλιακών καυσίμων.




Του Χάρη Φλουδόπουλου

Πτωτική τροχιά σε αρνητικό έδαφος καταγράφει ο δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου για τα μεγάλα φορτηγά τύπου capesize (BCI), φτάνοντας τις προηγούμενες ημέρες έως και το -133. Η πρώτη φορά ιστορικά, που ο εν λόγω δείκτης βρέθηκε σε αρνητικό έδαφος ήταν στις 31 Ιανουαρίου. Αλλά και ο σύνθετος δείκτης BDI (Baltic Dry Index) υποχωρεί στις 453 μονάδες.

Σημειώνεται ότι ο δείκτης BCI  βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση καθ᾽ όλη τη διάρκεια του περασμένου Δεκεμβρίου, ωστόσο τις τελευταίες δύο εβδομάδες η υποχώρηση έχει πάρει μορφή χιονοστιβάδας. Τι βρίσκεται πίσω από την αρνητική αυτή εξέλιξη;

Σύμφωνα με τη BIMCO καταγράφονται μια σειρά από αρνητικές εξελίξεις, συμπεριλαμβανομένης της εποχικότητας της ζήτησης, της εφαρμογής του νέου κανονισμού ΙΜΟ 2020 για τα ναυτιλιακά καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, της κινεζικής πρωτοχρονιάς και των πλημμυρών στη Βραζιλία. Ωστόσο καθοριστικό για την πορεία της ναυλαγοράς τις τελευταίες ημέρες είναι το ξέσπασμα του κοροναϊού, που λαμβάνει διαστάσεις πανδημίας. 

Όπως σημειώνει η BIMCO παραδοσιακά, λόγω εποχικότητας το πρώτο τρίμηνο κάθε χρονιάς χαρακτηρίζεται από ύφεση, εν μέρει λόγω του κινεζικού νέου έτους. Ωστόσο η πρόσφατη εμφάνιση του κοροναϊού στην Κίνα, έχει οδηγήσει στο να παραταθούν οι διακοπές σε μεγάλα τμήματα της κινεζικής επικράτειας, προκειμένου να περιοριστεί η εξάπλωση του ιού. 

Ως αποτέλεσμα, η κατάσταση στην Κίνα επηρεάζει τη βιομηχανική παραγωγή και αναμένεται να εντείνει περαιτέρω την πτώση της αγοράς ξηρού φορτίου. Εάν η εξάπλωση του κοροναϊού, σύμφωνα με τη BIMCO συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό, τότε θα μπορούσε να έχει ακόμη πιο έντονη αρνητική επίπτωση, μεγαλύτερη από ό,τι μια μικρή επιβράδυνση της βιομηχανικής παραγωγής, τόσο για την κινεζική οικονομία όσο και συνολικά για τις ασιατικές αγορές αλλά και την παγκόσμια οικονομία. 

Σύμφωνα με την μεγαλύτερη παγκοσμίως ένωση πλοιοκτητών, το ξέσπασμα του κοροναϊού έρχεται σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία η αγορά ξηρού φορτίου εμφανίζεται εξαιρετικά εύθραυστη. Ο νέος κανονισμός ΙΜΟ 2020 για τα ναυτιλιακά καύσιμα έχει εκτινάξει τα κόστη καυσίμου για τους πλοιοκτήτες.

Το ναυτιλιακό καύσιμοι χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο είναι αυτή τη στιγμή ακριβότερο κατά 233 δολάρια ανά μετρικό τόνο (στη Σιγκαπούρη) σε σχέση με το συμβατικό καύσιμο.

Με δεδομένη τη διαφορά στο κόστος του καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, τα πλοία χωρίς scrubbers είδαν μια αύξηση στα κόστη καυσίμου της τάξης του 75%. Σημειώνεται ότι ο δείκτης BCI καταρτίζεται με βάση τα κόστη πλοίων που δεν έχουν εγκατεστημένα scrubbers γεγονός που εξηγεί και την αρνητική θέση του δείκτη. 

Καταλήγοντας στην ανάλυσή της η BIMCO σημειώνει ότι όσο η αγορά της Κίνας παραμένει ουσιαστικά κλειστή, ο κλάδος των μεγάλων φορτηγών τύπου capesize θα είναι καθηλωμένος σε αρνητικό έδαφος.

 Οι δείκτες BCI και BDI και τα έσοδα των φορτηγών capesize

Bimco: Ο κοροναϊός χτύπησε και την ναυλαγορά ξηρού φορτίου