Πλάνο διάσωσης της ΔΕΗ "από τις 8 Ιουλίου": Η Κομισιόν ζητεί έτοιμο σχέδιο δράσης για την ΔΕΗ ήδη από την επομένη των εκλογών. Πραγματοποιήθηκαν προκαταρκτικές επαφές με ΤτΕ και EΤΕπ. Απογραφή και εξασφάλιση ρευστότητας, εξορθολογισμός και εξυγίανση σε κόστη και έσοδα και μοντέλο ΟΤΕ με είσοδο στρατηγικού.
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Την ώρα που η διοίκηση της ΔΕΗ αναζητούσε ρευστότητα ακόμη και από την χρεοκοπημένη Λάρκο, εξασφαλίζοντας μέσα στο Σαββατοκύριακο 2,5 εκατ. ευρώ, το υπουργείο Ενέργειας έχει εγκαταλείψει
στην τύχη της τη ΔΕΚΟ, η οποία διανύει μια από τις πιο κρίσιμες φάσεις της ιστορίας της. Η λευκή πετσέτα αλλά και οι ολιγωρίες της απερχόμενης κυβέρνησης όπως με την υπόθεση των χρημάτων που διεκδικεί η ΔΕΗ από τα ΥΚΩ παλαιότερων ετών και τα οποία, όπως όλα δείχνουν, θα φτάσουν μετά τις εκλογές στο ταμείο της ΔΕΗ, εντείνουν την ανησυχία στις Βρυξέλλες. Όπως αποκάλυψε η εφημερίδα "Κ” πλέον η υπόθεση ΔΕΗ παρακολουθείται στενά και από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών (DGFIN) καθώς θεωρείται ότι το οικονομικό πρόβλημα της ΔΕΚΟ αποτελεί συστημική απειλή. Μάλιστα ήδη οι Βρυξέλλες, έχουν διαμηνύσει προς όλες τις πλευρές ότι θα απαιτηθεί άμεσα, μετά τις εκλογές, έτοιμο σχέδιο δράσης για τη ΔΕΗ.Πράγματι από πλευράς ΝΔ, υπάρχει έτοιμο σχέδιο δράσης, το οποίο με μερικές "πινελιές” που θα προστεθούν μόλις δοθεί μια πιο πλήρης εικόνα για τα οικονομικά προβλήματα της ΔΕΗ, μπορεί να τεθεί αμέσως σε εφαρμογή εφόσον η ΝΔ κερδίσει τις εκλογές. Το πλάνο αυτό που μεσοπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει σε turnaround story, δίνει το στίγμα της ετοιμότητας από πλευράς ΝΔ να "αφοπλίσει την ωρολογιακή βόμβα ΔΕΗ” που κληρονομεί από την απερχόμενη κυβέρνηση.
Πρώτο άμεσο ζητούμενο είναι να υπάρξει τόνωση της ρευστότητας των ταμείων της επιχείρησης. Ήδη σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν υπάρξει επικοινωνίες αρμόδιων στελεχών της ΝΔ, τόσο με την ΤτΕ, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των δανείων της ΔΕΗ προέρχεται από τις ελληνικές συστημικές τράπεζες, όσο με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που επίσης είναι μεγάλος δανειστής της εταιρείας. Στις επαφές αυτές έχει ήδη ζητηθεί να δοθεί ένα χρονικό περιθώριο λίγων μηνών στη ΔΕΗ. Για την τόνωση της ρευστότητας της επιχείρησης θα εξεταστούν τόσο δυνατότητες είσπραξης διαφόρων οφειλών του Δημοσίου όσο και άλλα διαθέσιμα εργαλεία. Η κατεύθυνση των άμεσων μέτρων που θα ληφθούν τους αμέσως επόμενους μήνες είναι "μείωση εξόδων, αύξηση εσόδων”, με στόχο να περιοριστεί η οικονομική διαρροή και να ισοσκελιστεί ο κόκκινος ισολογισμός
Η δεύτερη φάση, που αναμένεται να εξειδικευτεί το φθινόπωρο, σε συνεργασία με την Κομισιόν, αφορά στην επαναδιαπραγμάτευση από το μηδέν των μέτρων για το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού. Είναι σαφές ότι οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ όχι απλώς δεν έχουν φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα αλλά αντίθετα επιτείνουν το πρόβλημα της ΔΕΗ, η οποία καλείται να πουλά σε τρίτους ενέργεια που η ίδια παράγει και στη συνέχεια να αγοράζει για το δικό της πελατολόγιο ενέργεια από το σύστημα σε ακριβότερες τιμές.
Το σχέδιο εμπνεύσεως ΣΥΡΙΖΑ για την απώλεια άνευ ανταλλάγματος της "μισής ΔΕΗ”, που αντικατέστησε τη "μικρή ΔΕΗ” αποτελεί μια από τις βασικές αιτίες για την οικονομική κατάρρευση της επιχείρησης.
Εδώ λοιπόν θα πρέπει σε συνεργασία με την Κομισιόν, η οποία φέρει την ευθύνη της αποδοχής και έγκρισης του εκτρωματικού σχεδιασμού της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τη ΔΕΗ, να τεθούν εκ του μηδενός τα δεδομένα. Ζητούμενο είναι αφενός μεν να συμφωνηθεί ένα ρεαλιστικό πλάνο που θα διασφαλίζει το πραγματικό άνοιγμα της αγοράς και την ύπαρξη ανταγωνισμού με περισσότερους παίκτες σε όλα τα στάδια και τις μορφές παραγωγής και εμπορίας ρεύματος (3 έως 4 λένε όσοι κάνουν παραλληλισμό με τις τηλεπικοινωνίες και τον ΟΤΕ) αφετέρου δε, να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα της ΔΕΗ και το κυριότερο η εταιρεία να εξασφαλίσει σημαντικά κεφάλαια παραχωρώντας έναντι εύλογου τιμήματος μέρος της θέσης της στην αγορά. Σε αυτό το πλαίσιο είναι σαφές ότι η επαναφορά μιας παραλλαγής της μικρής ΔΕΗ, σε 2 ή 3 μικρότερες versions, είναι ένα σενάριο που συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες.
Η τρίτη φάση, αφορά το μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό για να παραμείνει η ΔΕΗ βασικός πυλώνας του ενεργειακού συστήματος, όπως συνέβη με την περίπτωση του ΟΤΕ στις τηλεπικοινωνίες. Εκτός από τα έσοδα από την πιθανή πώληση των "μικρών ΔΕΗ” οι ανάγκες της ΔΕΗ σε κεφάλαια για τον αναγκαίο μετασχηματισμό της είναι μεγάλες. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Standard and Poor᾽s η οποία παρακολουθεί στενά τη ΔΕΗ από το 2014 και την έκδοση του διεθνούς ομολόγου, η ΔΕΗ θα χρειαστεί περί τα 2,2 δις ευρώ προκειμένου να κάνει τις αναγκαίες επενδύσεις και να είναι μακροπρόθεσμα βιώσιμη επιχείρηση. Αφού λοιπόν έχει προηγηθεί "ένα πρώτο συμμάζεμα”, ο πραγματικός μετασχηματισμός της επιχείρησης θα γίνει με τον απογαλακτισμό της από το στενό δημόσιο έλεγχο που έχει λειτουργήσει ανασταλτικά για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της εταιρείας. Το έργο αυτό θα κληθεί να φέρει σε πέρας ένας νέος στρατηγικός επενδυτής.
Αξίζει να αναφερθεί τέλος ότι εντός της Νέας Δημοκρατίας το προηγούμενο διάστημα είχαν διατυπωθεί δύο διαφορετικές προσεγγίσεις: η πρώτη έλεγε ότι θα πρέπει να υπάρξει μια οργανωμένη προσπάθεια για το συμμάζεμα της εταιρείας και στη συνέχεια να προχωρήσει η υπόθεση του στρατηγικού επενδυτή. Η δεύτερη υποστήριζε ότι θα έπρεπε η εταιρεία να πουληθεί και η εξυγίανσή της να γίνει από το νέο στρατηγικό. Ωστόσο με δεδομένη την επιδείνωση των οικονομικών μεγεθών της ΔΕΗ τον τελευταίο χρόνο, εκ των πραγμάτων το δεύτερο σενάριο εγκαταλείφθηκε και η προσπάθεια εξυγίανσης θα ξεκινήσει υπό τη νέα κυβέρνηση, αμέσως μετά τις εκλογές.