A. Εξάρχου: Η ΑΚΤΩΡ επιστρέφει στα κέρδη: Ένα χρόνο μετά την ιστορική διοικητική αλλαγή στον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο κατασκευαστικός κλάδος μπαίνει ξανά σε τροχιά κερδοφορίας. Τι άλλαξε σε Βαλκάνια, Μέση Ανατολή.
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Καθώς συμπληρώνεται ένας χρόνος μετά την ιστορική αλλαγή στη διοίκηση του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, που προέκυψε μετά το πρώτο ελληνικό "proxy fight”, η ναυαρχίδα του ομίλου στον κλάδο των κατασκευών, η ΑΚΤΩΡ ξαναβρίσκει το βηματισμό της και κοιτάζει με περισσότερη αισιοδοξία την επόμενη ημέρα. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τις δηλώσεις που έκανε ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ Αλέξανδρος Εξάρχου από τη Ντόχα του Κατάρ.
"Ήταν ένας ενδιαφέρον χρόνος, προσπαθήσαμε να δώσουμε βάρος στο εξωτερικό και κυρίως στα Βαλκάνια και πιστεύω ότι πετύχαμε αρκετά και κυρίως πετύχαμε να επαναφέρουμε σε καλό επίπεδο τις σχέσεις της εταιρείας με τους πελάτες της. Αυτό διαπιστώσαμε ότι ήταν και το βασικό μας πρόβλημα” ανέφερε ο κ. Εξάρχου.
Ο ίδιος εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία των μεγεθών της εταιρείας την τρέχουσα χρήση, μετά και το "μάζεμα και την καταγραφή” των ζημιών όλων των προηγούμενων χρήσεων, οι οποίες εγγράφηκαν στον ισολογισμό του 2018. "Δεν υπάρχει έκτοτε κάποια διαφοροποίηση. Έχοντας λάβει υπόψη την πιθανή καθυστέρηση των μεγάλων έργων στην Ελλάδα, το 2019 αναμένουμε κερδοφορία για την ΑΚΤΩΡ” προανήγγειλε ο διευθύνων σύμβουλος της κατασκευαστικής.
Ο ίδιος σημείωσε ότι το βασικό πρόβλημα της κατασκευαστικής εντοπιζόταν στις εκτός Ελλάδος δραστηριότητες, όπου η ΑΚΤΩΡ κλήθηκε όχι μόνο διαχειριστεί τις ζημιές του παρελθόντος αλλά να αναπροσαρμόσει πλήρως το μοντέλο λειτουργίας της. Το 2018 έκλεισε για τον κλάδο των κατασκευών της ΕΛΛΑΚΤΩΡ με ζημιές προ φόρων 126,8 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 6,4 εκατ. το 2017.
Τα προβλήματα
"Το βασικό πρόβλημα της ΑΚΤΩΡ εκτός Ελλάδος ήταν καθαρά οργανωτικό. Η εταιρία παρουσίαζε οργανική κερδοφορία στην Ελλάδα και αυτό συνέβαινε γιατί υπήρχε καλύτερη οργάνωση και η κεντρική διοίκηση ήταν πάνω από τα έργα καθημερινά. Δε συνέβαινε το ίδιο στα έργα εκτός Ελλάδος, οι πελάτες δεν είχαν συνομιλητή και εξέφραζαν παράπονα καθώς οι επαφές τους περιορίζονταν με τον local manager και δεν είχαν πρόσβαση στην κεντρική διοίκηση” ανέφερε ο κ. Εξάρχου. Ο ίδιος έφερε ως παράδειγμα τη λειτουργία της εταιρείας στη Ρουμανία όπου ακόμη και ένα μικρό οδικό έργο 3 χιλιομέτρων στο Βουκουρέστι (Α3) εμφάνιζε σημαντική καθυστέρηση.
Απευθυνθήκαμε στην κυβέρνηση και δεσμευτήκαμε ότι πρώτα θα τελειώσουμε το συγκεκριμένο έργο δίνοντας διαπιστευτήρια ότι υπάρχει νέα αντίληψη και προσέγγιση και μετά θα διαπραγματευτούμε για τα υπόλοιπα έργα. Πράγματι αυτό συνέβη και αυτόματα άλλαξε η αντιμετώπιση των αρχών, ανέφερε ο κ. Εξάρχου. "Βάλαμε σε τάξη συμβατικά την παρουσία μας στη χώρα, διαπραγματευτήκαμε παρατάσεις και υπογράψαμε ή αναμένεται να υπογράψουμε νέες συμβάσεις” τόνισε ο CEO της ΑΚΤΩΡ.
Σε αντίθεση με τα σοβαρά προβλήματα στη Ρουμανία, η παρουσία της ΑΚΤΩΡ στη Μέση Ανατολή αντιμετώπιζε διαφορετικής υφής προβλήματα. Όπως ανέφερε ο επικεφαλής δραστηριοτήτων Μέσης Ανατολής Πάρις Καλλιτσάντσης, η ΑΚΤΩΡ ποτέ δεν είχε απογοητεύσει τους πελάτες της και παρέδιδε εγκαίρως όλα τα έργα της. Εκείνο που άλλαξε τον τελευταίο χρόνο είναι ότι πλέον η μητρική είναι πιο κοντά και υποστηρίζει τη θυγατρική της σε όλα τα επίπεδα: Νιώθουμε ότι έχουμε πίσω μας την εταιρεία και τις δομές της, με ότι αυτό συνεπάγεται σε σχέση με την κεντρική υποστήριξη, τη χάραξη της στρατηγικής αλλά και τον έλεγχο και την αντιμετώπιση πιθανών προβλημάτων. Έχουμε πάψει να είμαστε "νησί”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καλλιτσάντσης, ο οποίος τόνισε ότι το έργο του μετρό στην Ντόχα θα τελειώσει κερδοφόρο, ενώ άφησε ως κληρονομιά και το έργο της συντήρησης. "Η πορεία της δραστηριότητας στο Κατάρ από εδώ και πέρα είναι θετική” τόνισε.
Υψηλές προσδοκίες
Σημειώνεται ότι η ΑΚΤΩΡ στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής έχει παρουσία στο Κατάρ, το Κουβέιτ και τα ΗΑΕ. "Είναι σημαντικό για εμάς να εξαργυρώσουμε το entry fee που έχουμε ήδη πληρώσει και να αξιοποιήσουμε την παρουσία μας στην περιοχή” ανέφερε ο κ. Καλλιτσάντσης.
Η ΑΚΤΩΡ, που είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας που κατασκεύασε την περίφημη Gold Line στο μετρό της Ντόχα έχει καταθέσει προσφορά για την επέκταση της Green Line, προϋπολογισμού 3 δισ. δολαρίων.
Παράλληλα η εταιρεία εξετάζει διάφορα άλλα έργα στην ευρύτερη περιοχή συνολικού προϋπολογισμού 3 δισ. δολαρίων. Τα έργα στο Κατάρ και τις άλλες περιοχές της Μ. Ανατολής διεκδικούνται μέσω κοινοπραξιών. Αυτό σημαίνει ότι ο εκτιμώμενος τζίρος για την ΑΚΤΩΡ από το σύνολο των έργων είναι της τάξης του 1,5 δολαρίων σε βάθος τριετίας.
Με μια πιο συντηρητική εκτίμηση εάν η ΑΚΤΩΡ πετύχει να αναλάβει το 20% των έργων που διεκδικεί στη Μ. Ανατολή τότε θα προσθέσει ετήσιες πωλήσεις της τάξης των 100 εκατ. δολαρίων.
Ήδη πάντως εκτός από τα κατασκευαστικά έργα, η ελληνική εταιρεία μέσω της AKTOR Qatar WLL, έχει σημαντική παρουσία στο Facility Management έχοντας εξασφαλίσει μέσω κοινοπραξίας στην οποία είναι επικεφαλής, δυο σημαντικά έργα. Το πρώτο αφορά στη διαχείριση και συντήρηση του δικτύου μετρό και τραμ της Ντόχα (συνολικά 37 σταθμοί μετρό και 45 σταθμοί τραμ) για 20 έτη με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ (το μεγαλύτερο έργο που έχει αναλάβει ελληνική εταιρεία στον τομέα Facility Management). Το δεύτερο έργο αφορά στην παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών FM στο συγκρότημα υπόστεγων συντήρησης αεροσκαφών και τις αποθήκες duty free του αεροδρομίου της Ντοχα.
Νέο τοπίο στην Ελλάδα
Η διοίκηση της ΑΚΤΩΡ αναφέρθηκε πάντως και στο νέο τοπίο που έχει δημιουργηθεί κατασκευαστικά στην Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι αισίως μπαίνουμε στο 10ο έτος μείωσης του προϋπολογισμού των Δημοσίων Επενδύσεων.
Αυτή τη στιγμή το ανεκτέλεστο της κατασκευαστικής έχει διαμορφωθεί στο 1,8 δισ. ευρώ ενώ αναμένεται πιθανόν μια ακόμη σύμβαση για σημαντικό οδικό έργο στη Ρουμανία. Ωστόσο από την Ελλάδα δεν αναμένεται για τον επόμενο ένα χρόνο αύξηση του ανεκτέλεστου.
"Όποια κυβέρνηση και εάν εκλεγεί, πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι ανάπτυξη χωρίς έργα, είναι δύσκολο να υπάρξει. Εάν θέλoυν οι κυβερνήσεις, η οικονομία να βρει ρυθμό ανάπτυξης, πρέπει να βρουν τρόπο να δημοπρατηθούν έργα. Ο ΒΟΑΚ και έργα σαν τον ΒΟΑΚ είναι αναγκαία για την ανάπτυξη” ανέφερε ο κ. Εξάρχου.
Ένα από τα σημεία πάντως που φαίνεται να λειτουργούν ανασταλτικά για τη δημοπράτηση νέων έργων είναι και το θέμα που έχει προκύψει μετά τη γνωστή απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και τον συμβιβασμό στο οποίο καταλήξανε οι ελληνικές εταιρείες.
Ο κ. Εξάρχου υπογράμμισε με έμφαση τα μέτρα αυτοκάθαρσης που έχει λάβει η ΑΚΤΩΡ και τα οποία η εταιρεία μπορεί να τεκμηριώσει. Ο ίδιος εξέφρασε την εκτίμηση ότι μπορεί να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την κατασκευή του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας "με την τρέχουσα διαδικασία, με μερικές παραδοχές. Εάν υπάρχει πολιτική βούληση, μπορεί να γίνει” κατέληξε.