30 Νοε 2020

Τζούλια Χαϊδά (ΙΚΤΙΝΟΣ): Όπου υπάρχει ένα θέλω, υπάρχει ένας δρόμος – Η προσφορά του μαρμάρου στην ελληνική οικονομία | Mikrometoxos.gr

Τζούλια Χαϊδά (ΙΚΤΙΝΟΣ): Όπου υπάρχει ένα θέλω, υπάρχει ένας δρόμος – Η προσφορά του μαρμάρου στην ελληνική οικονομία | Mikrometoxos.gr

Η Ελλάδα κατέχει την 4η θέση παγκοσμίως στις εξαγωγές μαρμάρου και η προσφορά του  τομέα παραγωγής Ελληνικού Μαρμάρου στην Εθνική Οικονομία φτάνει το 1,27 δις ευρώ,  ενώ για κάθε 1 € προϊόν μαρμάρου το πολλαπλασιαστικό όφελος για την Ελληνική οικονομία  είναι 2,19 ευρώ τονίζει η  η αντιπρόεδρος της “Ικτίνος Ελλάς Α.Ε.” Τζούλια Χαϊδά μιλώντας στην εκπομπή Women In Business και την δημοσιογράφο Μαρία Ακριβού.

Ταυτόχρονα απασχολούνται περίπου 6,500 εργαζόμενοι ενώ η συνολική συμβολή στην απασχόληση (έμμεσα) φτάνει τους 18.000 εργαζόμενους .Είναι ένας καθαρά εξωστρεφής   κλάδος σημειώνει η κ. Χαϊδά, εξάγοντας το  76%  των συνολικών πωλήσεων σε περισσότερες από 120 χώρες.

Οπως τονίζει η Ικτίνος έχει ισχυροποιήσει ιδιαίτερα τη θέση της ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες μαρμάρου στην Ελλάδα κατέχοντας μερίδιο αγοράς άνω του 15% αλλά και παγκοσμίως διαθέτοντας ένα ιδιαίτερα αναπτυγμένο δίκτυο πωλήσεων.


Είστε επικεφαλής μιας από τις μεγαλύτερες ελληνικές μαρμαροβιομηχανίες της χώρας, της ΙΚΤΙΝΟΣ, και πρόσφατα αναλάβατε τα ηνία του ΣΕΜΜΘ.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την ευκαιρία που μου δίνετε να πω δυο-τρία πράγματα για τον κλάδο των μαρμάρων, τα οποία θεωρώ σημαντικά και νομίζω ότι θα έπρεπε να γνωρίζει και το κοινό που μας παρακολουθεί

Η Ελλάδα κατέχει την 4η θέση παγκοσμίως στις εξαγωγές μαρμάρου . Η προσφορά του  τομέα παραγωγής Ελληνικού  Μαρμάρου στην Εθνική Οικονομία φτάνει το 1,27 δις €,  ενώ για κάθε 1 € προϊόν μαρμάρου το πολλαπλασιαστικό όφελος για την Ελληνική οικονομία  είναι 2,19 €. Ταυτόχρονα απασχολούνται περίπου 6,500 εργαζόμενοι ενώ η συνολική συμβολή στην απασχόληση (έμμεσα) φτάνει τους 18.000 εργαζόμενους .Είναι   ένας   καθαρά   εξωστρεφής   κλάδος,   εξάγοντας το  76%            των συνολικών πωλήσεων σε περισσότερες από 120 χώρες.

Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Μαρμάρων Μακεδονίας Θράκης  είναι ο μεγαλύτερος σύνδεσμος που εκπροσωπεί τον κλάδο του μαρμάρου , και αποτελείται από   65  μέλη μεταξύ των οποίων οι μεγαλύτερες και οι σημαντικότερες επιχειρήσεις μαρμάρου στην Ελλάδα. Είναι ενδεικτικό ότι αυτές οι επιχειρήσεις πραγματοποιούν  περισσότερο από το 85% του κύκλου εργασιών όλων των εταιρειών του κλάδου και το 98% της κερδοφορίας.

Πώς βλέπετε να εξελίσσονται τα πράγματα στην ελληνική οικονομία και με ποιο τρόπο επηρεάζουν οι διεθνείς εξελίξεις σε υγειονομικό και γεωπολιτικό επίπεδο τον κλάδο του μαρμάρου; Τι γίνεται με τα μεγάλα έργα του εξωτερικού;

O κλάδος μας ακολουθεί την πορεία του κατασκευαστικού τομέα, οπότε λογικό είναι, αυτή την εποχή λόγω της παγκόσμιας κρίσης που υπάρχει εξαιτίας της πανδημίας να έχουν σταματήσει οι κατασκευές και η πλειοψηφία των έργων που γίνονται στο όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.

Κυρίως τα μεγάλα έργα έχουν παύσει  προσωρινά και υπάρχει καθυστέρηση στην εξέλιξη τους αφού οι επενδυτές τηρούν στάση αναμονής. Είμαστε αισιόδοξοι ότι με τη λήξη αυτής της ιστορίας, θα υπάρξει άμεση επανέναρξη των έργων αυτών.

Η πανδημία, με συνεπακόλουθο το lockdown και το κλείσιμο των συνόρων επηρέασε και τη δική σας δραστηριότητα. Έχετε μάλιστα εισηγηθεί στην κυβέρνηση τη συμμετοχή του κλάδου στα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης. Υπάρχει κάποια εξέλιξη;

Πράγματι ο σύνδεσμος μας έχει προβεί σε μία σειρά από δράσεις για την αποτελεσματική αντιμετώπιση  των επιπτώσεων στη δραστηριότητα μας από την πανδημία. Τον Απρίλιο ενταχθήκαμε στους ΚΑΦ που πλήττονται από την πανδημία και ταυτόχρονά αναθέσαμε στην ICAP μια μελέτη για  την οικονομική ζημιά του κλάδου μας από την πανδημία και σας αναφέρω ενδεικτικά μερικά αποτελέσματα

πτώση κύκλου εργασιών κατά 35%
μείωση της απασχόλησης κατά 10%
μείωση αμοιβών των εργαζομένων στον κλάδο κατά 46 εκατ €
Βασιζόμενοι λοιπόν σε αυτά τα στοιχεία, στείλαμε μια Επιστολή στον πρωθυπουργό με προτάσεις μας για την ανάπτυξη του κλάδου μας και ζητήσαμε δέσμευση  των ανάλογων κονδυλίων από τα 72 δις προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι προτάσεις μας.

Ο κλάδος σας την τελευταία τριετία, και χωρίς καμία κρατική οικονομική στήριξη πέτυχε αύξηση οικονομικών μεγεθών και τριπλασιασμό εξαγωγών. Παρόλα αυτά το ελληνικό μάρμαρο το οποίο συνεισφέρει τα μέγιστα στην ελληνική οικονομία δεν έχει αναγνωριστεί ως ΠΟΠ προιόν. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Εδώ θα ήθελα γενικά να αναφέρω τις 2-3 δράσεις του ΣΕΜΜΘ…..

Ενέργειες για την προβολή του ελληνικού μαρμάρου παγκοσμίως και στη δημιουργία ενός brand name “the Greek marble” έχοντας έρθει σε επαφή και με διάφορους φορείς που θα μπορούσαν να υποστηρίξουν αυτήν την δράση μας, ‘όπως το ENTERPRISE GREECE.
Δράσεις για Εκπαίδευση, κατάρτιση και πιστοποίηση των απασχολούμενων στο κλάδο της Εξόρυξης και Επεξεργασίας Μαρμάρου με ΚΕΝΤΡΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ή και άλλο κέντρο εκπαίδευσης. Έτσι ώστε το ανθρώπινο δυναμικό που απασχολείται στον κλάδο μας να λαμβάνει την ανάλογη εκπαίδευση και κατάρτιση αλλά και να δίνεται πιστοποίηση στις διάφορες ειδικότητες του κλάδου της εξόρυξης και επεξεργασίας Μαρμάρου
Δράσεις για την πρόληψη των εργατικών ατυχημάτων. Οργάνωση σεμιναρίων και ημερίδων για την ασφάλεια και υγιεινή των εργαζομένων στην εργασία, με την αυστηρή τήρηση των πρωτοκόλλων ασφάλειας και υγιεινής και του Κανονισμού Μεταλλευτικών και Λατομικών Εργασιών. Ήδη , ο σύνδεσμος μας από το 2017 έχει ξεκινήσει μια σειρά τέτοιων σεμιναρίων για την πρόληψη των εργατικών ατυχημάτων.
Ταυτόχρονα τα λατομεία έχουν δαιμονοποιηθεί και θεωρούνται απειλή για το περιβάλλον. Τι ισχύει στην πραγματικότητα;

Η αλήθεια είναι ότι ο το μάρμαρο είναι ένα παραδοσιακό προϊόν που είναι απόλυτα συνυφασμένο με την αρχαία ελληνική ιστορία και θα τολμούσα να πω οτι το μάρμαρο είναι στο DNA του Έλληνα. Η εξορυκτική δραστηριότητα αποτελεί μια διαχρονική οικονομική λειτουργεία του ανθρώπου. Όλοι στο εξωτερικό γνωρίζουν την Ακρόπολη ,τον Παρθενώνα, ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα από μάρμαρο παγκοσμίως.

Όπως σας ανέλυσα , ο κλάδος μας αποτελεί ένα πολύ σημαντικό πυλώνα της Ελληνικής οικονομίας.  Υπάρχουν όπως είπατε κάποιες φωνές που θεωρούν ότι η λειτουργεία των λατομείων είναι επιβλαβής για το περιβάλλον και φυσικά  τις λαμβάνουμε υπόψιν.

Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούμαστε σε αυτό τον τομέα,  με πολλή προσοχή αντιμετωπίζουμε  τα ζητήματα που μπορεί να απασχολούν διάφορες κοινωνικές ομάδες και τους εργαζόμενους και συντονιζόμαστε με νέες τεχνολογίες για την προστασία της φύσης .

Είναι γεγονός ότι τελευταία δημιουργήθηκε ένα ζήτημα με τα λατομεία της περιοχής του Βώλακα, το οποίο όμως σε συνεργασία  με το Δήμο Νευροκοπίου συμφωνήσαμε και οργανώσαμε ομάδες εργασίας ώστε να δουλέψουν από κοινού για την εξεύρεση λύσεων σε όλα αυτά τα ζητήματα για την συνέχιση της αρμονικής συνύπαρξης όπως όλα αυτά τα χρόνια.

Είναι απαραίτητο να τονίσω ότι όλες οι λατομικές εκμεταλλεύσεις μαρμάρου είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένες, μάλιστα η αδειοδότηση λατομείων είναι από τις πιο ελεγχόμενες δραστηριότητες στην Ελλάδα. Ο πολίτης που προσπαθεί να αδειοδοτήσει λατομείο μαρμάρου καλείται να συγκεντρώσει 57 δημόσια έγγραφα, ενώ μια άδεια για να ολοκληρωθεί χρειάζεται 101 υπογραφές. Ανάμεσα σε αυτούς που γνωμοδοτούν είναι η τοπική αυτοδιοίκηση, οι δασικές υπηρεσίες, οι

περιβαλλοντικές αρχές .Όλοι αυτοί έχουν υποχρέωση να ελέγξουν αν τηρούνται οι νόμοι στην διαδικασία έγκρισης επέμβασης.

Επιπρόσθετα εμείς ως σύνδεσμος έχουμε ζητήσει από το υπουργείο να επεκταθούμε στην χρήση καινοτόμων μεθόδων εξόρυξης, της υπόγειας , τη πιο σύγχρονη και πλέον φιλική μέθοδο εξόρυξής μαρμάρου αφού δεν προκαλεί καμμιά καμία επέμβαση στο έδαφος . Σήμερα, η υπόγεια Εκμετάλλευση μαρμάρου στην Ελλάδα ήδη εφαρμόζεται, κυρίως σε υφιστάμενες επιφανειακές εξορύξεις και σε συνδυασμό με αυτές.

Είστε επικεφαλής μιας από τις μεγαλύτερες ελληνικές μαρμαροβιομηχανίες της χώρας, της ΙΚΤΙΝΟΣ,

Η ΙΚΤΙΝΟΣ ΕΛΛΑΣ ιδρύθηκε το 1974 από τον πατέρα μου, Ευάγγελο Χαϊδά και αποτελεί μια καθετοποιημένη μονάδα με λατομεία εκμετάλλευσης μαρμάρων στη Βόρεια Ελλάδα και μονάδες κοπής και επεξεργασίας στην Αθήνα και στη Δράμα. Είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο από το 2000 και απασχολεί 415 εργαζόμενους.

Από το ξεκίνημα της ασχολήθηκε με τις εξαγωγές μαρμάρων σε όλο τον κόσμο, όμως η έντονη στροφή στις αγορές του εξωτερικού έγινε όταν παρουσιάστηκε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Έτσι, σταδιακά αυξήθηκε το ποσοστό των εξαγωγών στο συνολικό κύκλο εργασιών καταλήγοντας σήμερα στο 95%.

Η Ικτίνος έχει ισχυροποιήσει ιδιαίτερα τη θέση της ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες μαρμάρου στην Ελλάδα κατέχοντας μερίδιο αγοράς άνω του 15% αλλά και παγκοσμίως διαθέτοντας ένα ιδιαίτερα αναπτυγμένο δίκτυο πωλήσεων.

Δεδομένου ότι απασχολείτε πάνω από 400 εργαζόμενους και δραστηριοποιείστε σε έναν κλάδο παραδοσιακό, πώς αντιδράσατε στο φαινόμενο κορωνοϊός; 

Η Ικτίνος είναι μία μεγάλη οικογένεια, και παρά το γεγονός ότι απασχολούμε 415 εργαζόμενους, η πλειοψηφία αυτών είναι άνθρωποι που εργάζονται σε μας δεκαετίες, δημιουργώντας έτσι μια σχέση εμπιστοσύνης και ασφάλειας. Το πρώτο που κάναμε ήταν να τους διαβεβαιώνουμε ότι είναι ασφαλείς και  ότι θα συνεχίσουν με την σχέση εργασίας που είχαν ως τώρα χωρίς απολύσεις και αναστολές εργασίας. Δεν θέσαμε ούτε έναν εργαζόμενο σε αναστολή , όπως είχαμε κάνει και κατά τη διάρκεια της κρίσης που δεν είχαμε μειώσει κανένα μισθό , ούτε είχαμε απολύσει προσωπικό.

Η  Ικτίνος έχει καθαρά  ανθρωποκεντρική προσέγγιση και  γενικά θεωρούμε ότι πρέπει να διασφαλίσουμε στους εργαζόμενους μας ασφάλεια στο επαγγελματικό του περιβάλλον γιατί η απόδοσή τους εξαρτάται άμεσα από αυτή.

Επίσης, ακολουθήσαμε άμεσα τις οδηγίες και τα πρωτόκολλά του ΕΟΔΥ για την προστασία από τον COVID , και είμαστε πολύ αυστηροί στην τήρηση τους. Εφαρμόσαμε την τηλεργασία και υιοθετήσαμε σύγχρονες ψηφιακές μεθόδους για την επικοινωνία με τους πελάτες μας σε όλο τον κόσμο.

Παλαιότερα για μια επιχείρηση η κατάρτιση ενός business plan 3ετίας ή 5ετίας ήταν ο κανόνας. Σήμερα οι εταιρείες αρκούνται σε προβλέψεις λίγων μηνών καθώς οι διάφοροι εξωγενείς παράγοντες καθιστούν οποιαδήποτε εκτίμηση ριψοκίνδυνη. Σχεδιάζοντας την επόμενη μέρα ποια στοιχεία βάζετε, ως επιχειρηματίας, καθημερινά στο τραπέζι;

Πράγματι  βρισκόμαστε σε μία εποχή μεγάλων αλλαγών όχι μόνο λόγω κοροναϊού αλλά και λόγω της ταχύτατης εξέλιξης της τεχνολογίας. Βλέπουμε παραδοσιακούς κλάδους να εξαφανίζονται και ξεπροβάλλουν νέοι, που δεν θα μπορούσαμε στο παρελθόν ούτε καν να τους φανταστούμε . Είναι απαραίτητο να παρακολουθούμε το παγκόσμιο γίγνεσθαι , προς τα πού πηγαίνει η ανθρωπότητα και ανάλογα να κινούμαστε.

Μεγάλοι ηγέτες μιλούν για zoom in και zoom out. Ουσιαστικά για το φακό μέσω του οποίου οι επιχειρηματίες είναι απαραίτητο να βλέπουν το μέλλον  για να τους βοηθήσει στη λήψη σωστών στρατηγικών αποφάσεων.

Όπως τα κουμπιά ζουμ σε ψηφιακές συσκευές μας επιτρέπουν να εξετάζουμε εικόνες από πολλές οπτικές γωνίες, έτσι και οι επιχειρηματίες χρειάζονται πολλές προοπτικές για να πάρουν μια πλήρη εικόνα. Πρέπει να κάνουμε μεγέθυνση και σμίκρυνση. Μεγέθυνση για μια προσεκτική ματιά σε επιλεγμένες λεπτομέρειες και Σμίκρυνση και για τη μεγάλη εικόνα.

Η στρατηγική αυτή ,κοιτάζει το μέλλον μετά από 10 έως 20 χρόνια, παρακολουθώντας τις αλλαγές και εξελίξεις στην αγορά με ταυτόχρονη κατάρτιση βραχυπρόθεσμων  business plan που στοχεύουν σε περίοδο 6 έως 12 μηνών.

Πολλά έχουν γραφτεί για το αν κάποιος γεννιέται ή γίνεται επιχειρηματίας. Ποια η δική σας άποψη;

Γενικά η πορεία κάθε επιχειρηματία είναι πολύ διαφορετική, ξεκινώντας από διαφορετική αφετηρία ο καθένας και με διαφορετική διαδρομή, άρα θα σου πω την προσωπική μου εμπειρία .Γεννήθηκα και μεγάλωσα μέσα σε μία οικογένεια με το πρότυπο του πατέρα μου του αυτοδημιούργητου επιχειρηματία, και σαν παιδί τον παρακολουθούσα να αντιμετωπίζει δυσκολίες, να περνάει από τις δικές του συμπληγάδες , να παίρνει τολμηρές αποφάσεις με αποτέλεσμα όμως να οδηγεί την εταιρεία πάντα στην ανάπτυξη της. Πιστεύω ότι το ισχυρό αυτό πρότυπο μαζί  και με κάποια χαρακτηριστικά γνωρίσματα του χαρακτήρα μου όπως ο δυναμισμός, η αυτοπεποίθηση, και η διορατικότητα είναι τα στοιχεία που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη μου . Αρά νομίζω ότι και η επιλογή των σπουδών μου σε αυτή την κατεύθυνση ήταν μονόδρομος.

Θεωρείτε ότι η ελληνική αγορά έχει ωριμάσει; Δίνει χώρο στα στελέχη γένους θηλυκού να αναπτυχθούν και να διεκδικήσουν ίσες ευκαιρίες με τους άνδρες συναδέλφους τους;

Είναι γεγονός ότι υπάρχει ένα χάσμα ανάμεσα στο ποσοστό των ανδρών και γυναικών που κατέχουν ανώτατες ιεραρχικά θέσεις, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως. Συνήθως οι γυναίκες εγκλωβίζονται σε στερεοτυπικούς ρόλους που καθιστά δυσκολότερα αποδεκτή και συμβατή την καριέρα ειδικά σε ανώτερο επίπεδο, µε τις οικογενειακές υποχρεώσεις.

Οπωσδήποτε τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες για την εξισορρόπηση αυτών των διαφορών όπως η  ευρωπαϊκή επιβολή ποσοστώσεων ισότιμης συμμετοχής των φύλων στα διοικητικά συμβούλια των εισηγμένων επιχειρήσεων .

Από την άλλη πλευρά πιστεύω ότι θα πρέπει να εκμεταλλευόμαστε τις  ευκαιρίες που υπάρχουν στη ζωή μας, και ίσως οι ευκαιρίες για μία γυναίκα  να μην είναι πολλές αλλά όποιες είμαστε έτοιμες μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε και να προχωρήσουμε μπροστά.

Πώς καταφέρνετε να ισορροπήσετε ανάμεσα σε πολλούς ρόλους. Είστε επιχειρηματίας, συμμετέχετε σε διάφορα διοικητικά συμβούλια, παράλληλα σπουδάζετε, μα πάνω από όλα είστε μητέρα δύο παιδιών. Είναι αρκετός ένας καλός προγραμματισμός για να μπορέσουν να ικανοποιηθούν όλες οι υποχρεώσεις; Πώς οργανώνετε την ημέρα σας;

Συνήθως  η βελτίωση στη ζωή μας, έρχεται μέσα από επίμονη προσπάθεια για επίτευξη των στόχων μας και αυτό απαιτεί αυτοπειθαρχία. Αυτό που κάνω λοιπόν είναι να κυνηγάω τα όνειρά μου και τις φιλοδοξίες μου. Κάτι όμως που δε γίνεται με το πάτημα ενός κουμπιού ή το γύρισμα ενός διακόπτη. Οι αλλαγές αυτές έρχονται αργά και σταδιακά, και απαιτούν να βγάλω πολλές φορές τον εαυτό μου από τη ζώνη της άνεσης. Ταυτόχρονα , ως γυναίκα, έχω μάθει στην διάρκεια της ζωής μου να αντιμετωπίζω πολλαπλές υποχρεώσεις και ευθύνες. Καλούμε να παίξω ταυτόχρονα πολλούς διαφορετικούς και απαιτητικούς ρόλους κρατώντας δύσκολες ισορροπίες.

Για μένα Όπου υπάρχει ένα θέλω υπάρχει ένας δρόμος.

Πηγη: Think Big