Στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων μηνών υποχώρησε τις τελευταίες ημέρες η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, αλλά οι αναλυτές παραμένουν αισιόδοξοι για την πορεία των ναύλων το 2022, βασιζόμενοι στα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου.
Ειδικότερα, ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, Baltic Dry Index υποχώρησε χθες στις 2.229 μονάδες, που είναι και το χαμηλότερο επίπεδο από τις 14 Απριλίου. "Τα ναύλα υποχωρούν περαιτέρω ενόψει των εορτών" σημειώνεται σε σχετικό σημείωμα της ναυλομεσιτικής Intermodal.
Τα μέσα ημερήσια ναύλα για τα μεγάλα πλοία τύπου capesize στη spot διαμορφώνονται στα 20.363 δολάρια και για τα μικρότερα panamaxes στα 21.460 δολάρια.
Tα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης (futures) σιδηρομεταλλεύματος σε Dalian και Σιγκαπούρη υποχώρησαν, καθώς οι ανησυχίες για περιορισμούς λόγω κορονοϊού στην Κίνα και η προσέγγιση της "off-season" για την κατασκευαστική δραστηριότητα στην ασιατική χώρα που είναι και ο μεγαλύτερος παραγωγός χάλυβα επιδείνωσαν το κλίμα.
Η παραγωγή από την Κίνα αναμένεται να επιβραδύνει λόγω της κινεζικής πρωτοχρονιάς και των χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στο Πεκίνο, τον προσεχή Φεβρουάριο.
Ισχυρά θεμελιώδη
Ωστόσο, αναλυτές και πλοιοκτήτες διατυπώνουν θετικές προβλέψεις μακροπρόθεσμα, καθώς η Κίνα θα επανέλθει στο προσκήνιο, μετά το Φεβρουάριο. Άλλωστε, όπως επισημαίνουν τα ναύλα στην αγορά κατόρθωσαν να παραμείνουν σε ικανοποιητικά επίπεδα, παρά την απουσία της ασιατικής χώρας.
Ένας παράγοντας αισιοδοξίας για τα επόμενα έτη είναι το χαμηλό βιβλίο παραγγελιών. Η αβεβαιότητα για τα "πράσινα" πλοία του μέλλοντος περιορίζει το επενδυτικό ενδιαφέρον των πλοιοκτητών, γεγονός που μειώνει το προσφερόμενο τονάζ.
Την ίδια ώρα, οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί που έρχονται με αφετηρία το 2023 αναμένεται να μειώσουν την ταχύτητα πλεύσης του στόλου, καθιστώντας πολλά από τα παλαιότερα πλοία μη βιώσιμα, με αποτέλεσμα αρκετά να οδηγηθούν στα διαλυτήρια.
Στο πεδίο της ζήτησης, εκφράζονται αισιόδοξες εκτιμήσεις για τα εμπορεύματα ξηρού φορτίου. Στην παρουσίαση της Navios Maritime Holdings (συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου) για τα αποτελέσματα εννεαμήνου, σημειώνεται ότι το θαλάσσιο εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,9% το 2022 και οι βραζιλιάνικες εξαγωγές του εμπορεύματος κατά 5,3%.
Επίσης, ανάπτυξη 2% αναμένεται να καταγραφεί και στο εμπόριο διά θαλάσσης για τον άνθρακα. Οι ασιατικές εισαγωγές άνθρακα αναμένεται να ενισχυθούν κατά 1,6% το ερχόμενο έτος.