O ευρωπαϊκός προσανατολισμός για την προστασία του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής φέρνει νέες μεγάλες επενδύσεις και αλλαγές που είναι σε θέση να επηρεάσουν έντονα πολλούς κλάδους, από τον ενεργειακό και τον κατασκευαστικό, έως το μεταλλουργικό, τον αγροτικό, αλλά και αυτό των ασφαλιστικών εταιρειών.
Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον, δεκάδες εισηγμένες εταιρείες στο ΧΑ θα μπορούσαν να εκμεταλλευθούν τις ευκαιρίες που θα προκύψουν, την ώρα που:
Η Ελλάδα καλείται να απορροφήσει μεγάλα ποσά κοινοτικών κονδυλίων από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Μεγάλο ύψος κεφαλαίων ανά τον κόσμο, «λιμνάζει» σήμερα σε τραπεζικές καταθέσεις αρνητικών επιτοκίων και σε χρεόγραφα οριακών yields.
Εξετάζεται και στην Ελλάδα η θέσπιση φορολογικών κινήτρων, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν μακροπρόθεσμες «πράσινες επενδύσεις».
Χαρακτηριστικά είναι τα όσα δηλώνει στο Euro2day.gr γνωστός χρηματιστηριακός παράγοντας: «Το σύνολο σχεδόν των κοινοτικών κονδυλίων θα περνάει μέσα από χρηματοδοτήσεις που σε κάποιο βαθμό τουλάχιστον θα συνδέονται με το περιβάλλον. Και όταν λέμε περιβάλλον εννοούμε από τη διαχείριση των απορριμμάτων, την υποθαλάσσια διασύνδεση των νησιών και το πρόγραμμα «Εξοικονομώ» στις κατοικίες, έως μια νέα γραμμή του μετρό ή ένα έργο πληροφορικής που περιορίζει τις άσκοπες μετακινήσεις των πολιτών και των εργαζομένων στους δρόμους.
Επιπρόσθετα, η ολοένα και εντονότερη οικονομική πίεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τις ρυπογόνες βιομηχανίες, ωθεί πολλούς παραγωγικούς Ομίλους σε επενδύσεις με στόχο τη μείωση του αποτυπώματός τους, τη χρήση εναλλακτικών μορφών καυσίμων, τη διαφοροποίηση προσφερόμενων προϊόντων (βλέπε πχ τις σχετικές δράσεις της τσιμεντοβιομηχανίας Τιτάν), αλλά και σε επενδύσεις σε ανανεώσιμες μορφές ενέργειας.
Γενικότερα, θεωρώ πως μέσα από την αντιμετώπιση του περιβαλλοντικού προβλήματος, η ελληνική οικονομία θα μπορούσε να αλλάξει αναπτυξιακό προσανατολισμό στρεφόμενη κυρίως προς επενδύσεις που θα αναβαθμίσουν τις υποδομές, θα αυξήσουν την παραγωγή και θα τονώσουν την ανταγωνιστικότητα της χώρας, αφήνοντας σε δεύτερη φάση τη μεγέθυνση του ΑΕΠ μέσα από την κατανάλωση.
Όλα αυτά αναμένεται να έχουν και σαφή χρηματιστηριακό αντίκτυπο. Δεν είναι τυχαίο γεγονός το αυξημένο ενδιαφέρον των επενδυτών για την ενέργεια (π.χ. βλέπε ΔΕΗ, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και Μυτιληναίος), την πληροφορική και τις κατασκευές (παρά τα προβλήματα που παρουσιάζουν οι τελευταίες), ούτε και η πρόσφατη κρούση του πολυεθνικού ομίλου Nexans για την εξαγορά της Ελληνικά Καλώδια».
Δεκάδες εισηγμένων εταιρειών από διάφορους κλάδους ήδη αποκομίζουν ήδη μέρος των εσόδων τους τους από την εκμετάλλευση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ορισμένες από αυτές έχουν ως κεντρική δραστηριότητα την ενέργεια (π.χ. ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, Ελλάκτωρ μέσω της ΕΛΤΕΧ Άνεμος, Μυτιληναίος), ενώ άλλες επέλεξαν τις ΑΠΕ ως μια πηγή εργασιών χαμηλού ρίσκου και «συμπαθητικής» αποδοτικότητας επί των επενδεδυμένων κεφαλαίων (π.χ. Quest Holdings, Επίλεκτος, Ικτίνος Μάρμαρα, ΒιοκαρπέτΒΙΟΚΑ +5,00%, ΕΛΒΕ Ενδυμάτων, Κλωστοϋφαντουργία Ναυπάκτου, Mevaco, Γενική Εμπορίου & Βιομηχανίας), ενίοτε μέσα από την εκμετάλλευση των στεγών των παραγωγικών-αποθηκευτικών τους εγκαταστάσεων.
Πέραν αυτών, η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία του περιβάλλοντος ωθεί πολλές παραγωγικές επιχειρήσεις να επεκταθούν στις ΑΠΕ προκειμένου να περιορίσουν το «οικολογικό τους αποτύπωμα» και να μην επιβαρύνονται από το κόστος εκπομπών καυσαερίων. Έτσι, δεν είναι τυχαία η στροφή που πραγματοποιούν εισηγμένες όπως η ΔΕΗ, τα Ελληνικά Πετρέλαια, η Motor Oil, ενώ ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο μελλοντικής δραστηριοποίησης και άλλων ομίλων, όπως πχ της Viohalco. Ήδη, η «στροφή» της ΔΕΗ από το λιγνίτη στην «πράσινη ενέργεια» έχει αρχίσει να αποφέρει καρπούς, πράγμα που επηρέασε ως ένα βαθμό και τις λογιστικές της καταστάσεις (εννεάμηνο 2020).
Από τη δημιουργία πολλών μονάδων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ωφελούνται και εισηγμένες εταιρείες άλλων κλάδων, όπως πχ αυτές των καλωδίων (π.χ. Cenergy) ή εκείνες που κατασκευάζουν το μεταλλικό τμήμα αυτών (π.χ. Mevaco). Η Cenergy βέβαια ευνοείται και από την υποθαλάσσια διασύνδεση των νησιών, η οποία επιβάλλεται τόσο για λόγους εξοικονόμησης κόστους, όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος. Από την ίδια διαδικασία επωφελείται και ο ΑΔΜΗΕ ο οποίος δρομολογεί πολύ υψηλές επενδύσεις μέσα στην τρέχουσα δεκαετία και ως γνωστόν η κερδοφορία του αποτελεί συνάρτηση των επενδύσεων που έχει υλοποιήσει.
Οφέλη από τις πολιτικές για προστασία του περιβάλλοντος προσδοκά γενικότερα ο όμιλος Viohalco (πέρα από τη Cenergy) και έτσι δεν είναι τυχαία η επένδυση που υλοποίησε για την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας της Elval (εκτός των άλλων το ελαφρύτερο αλουμίνιο χρησιμοποιείται ολοένα και περισσότερο στα αυτοκίνητα, προκειμένου να μειωθεί το βάρος τους και η κατανάλωση καυσίμων).
Προγράμματα όπως πχ το «Εξοικονομώ» τονώνουν την εγχώρια ζήτηση πολλών εταιρειών του μεταλλουργικού κλάδου, όπως για παράδειγμα αυτές των προφίλ αλουμινίου (π.χ. ΒιοκαρπέτΒΙΟΚΑ +5,00%, Αλουμύλ).
«Λεφτά υπάρχουν»
Δεν είναι όμως μόνο τα -καθόλου ευκαταφρόνητου ύψους- κοινοτικά κονδύλια που θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν τη λεγόμενη «πράσινη ανάπτυξη». Οι ασφαλιστικές εταιρείες (στην Ελλάδα και στο εξωτερικό), καλούν τις κυβερνήσεις στην Ευρώπη για συνεργασία τόσο στο μέτωπο της ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών, όσο και στο ζήτημα της χρηματοδότησης «πράσινων» επενδύσεων.
Οι εγχώριες ασφαλιστικές εταιρείες διαθέτουν σήμερα επενδυτικά χαρτοφυλάκια της τάξεως των 17-18 δισ. ευρώ, το 60% των οποίων βρίσκεται τοποθετημένο στο εξωτερικό, κυρίως σε καταθέσεις και χρεόγραφα μηδενικού επιτοκίου. Το πρόβλημα για τις ασφαλιστικές εταιρείες είναι διεθνές, καθώς διαθέτουν επενδύσεις της τάξεως των 30 τρισ. δολαρίων και θα ήθελαν τμήμα αυτών να χρηματοδοτήσει πράσινες επενδύσεις με μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα και χαμηλό ρίσκο. Για μια τέτοια κίνηση ωστόσο, θα χρειαστούν αποφάσεις τόσο σε εγχώριο, όσο και ευρωπαϊκό επίπεδο (αλλαγές στο εποπτικό πλαίσιο).
Επιπρόσθετα, όπως το Euro2day,gr έχει τονίσει και κατά το παρελθόν, ιδιαίτερη βαρύτητα έχει το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση επιτρέπει -και η ελληνική κυβέρνηση δείχνει να… φλερτάρει προς μια τέτοια κατεύθυνση- κατ’ εξαίρεση στα κράτη-μέλη την παροχή φορολογικών κινήτρων σε συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων και «οχημάτων», μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται αυτές που είναι μικρομεσαίου μεγέθους, δίνουν έμφαση στην καινοτομία, ή/και τοποθετούνται σε πράσινες επενδύσεις και υποδομές.
Χαρακτηριστικό στοιχείο αποτελεί το ότι σε εκδήλωση που οργάνωσε το φθινόπωρο του 2019 το Χρηματιστήριο της Αθήνας, παρουσιάστηκε μελέτη του ΙΟΒΕ με θέμα «η ενίσχυση της εγχώριας αποταμίευσης με μοχλό το ΧΑ», στην οποία μεταξύ των προτάσεων περιλαμβανόταν η θέσπιση φορολογικών κινήτρων με πριμοδότηση ειδικών αμοιβαίων κεφαλαίων που θα επενδύουν σε επιχειρήσεις των παραπάνω δραστηριοτήτων.
ΥΓ: Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται την Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου η εκδήλωση του Συνδέσμου Επενδυτών Διαδικτύου (ΣΕΔ) με θέμα «Προστασία του περιβάλλοντος και επιχειρηματικότητα – Ο ρόλος του Χρηματιστηρίου Αθηνών και του Χρηματιστηρίου Ενέργειας».
Στέφανος Kοτζαμάνης
kotzamanis@euro2day.gr