23 Δεκ 2021

Τι ισχύει με το τραπεζικό απόρρητο; | Capital

Τι ισχύει με το τραπεζικό απόρρητο; | Capital

Του Γιώργου Δαλιάνη με τη συνεργασία του Γιάννη Αρτσίτα και της Νίκης Χατζοπούλου 

Το τραπεζικό απόρρητο αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά και ευαίσθητα  δεδομένα. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τις αποφάσεις των δικαστηρίων και των ανεξάρτητων αρχών, προστατεύεται το απόρρητο των τραπεζικών συναλλαγών. Ακόμη πιο απαιτητικός είναι ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων - GDPR (2016/679). Οι Τράπεζες έχουν πάρει μέτρα για προστασία από διαρροή των δεδομένων των πολιτών. Η νομοθεσία όμως αυτή ισχύει για τις σχέσεις μεταξύ των πολιτών (ιδιωτών και επιχειρήσεων).

Το τραπεζικό απόρρητο δεν ισχύει έναντι του Ελληνικού Δημοσίου και κατ’ επέκταση των ελεγκτικών αρχών. Οι φορολογικές αρχές (ΔΟΥ, ΚΕΦΟΜΕΠ, ΣΔΟΕ, κλπ) αντλούν από όλους ανεξαρτήτως τους λογαριασμούς όλα τα στοιχεία, όπως υπόλοιπα, κινήσεις, τόκους, κλπ. Αυτό γίνεται εν αγνοία των ελεγχόμενων ιδιωτών και επιχειρήσεων, οι οποίοι γίνονται γνώστες όταν κληθούν για έλεγχο. Όταν κληθεί ο ελεγχόμενος από τις ελεγκτικές αρχές οφείλει να δηλώσει εγγράφως όλους τους λογαριασμούς που του ανήκουν προσωπικά ή είναι κοινοί με άλλα πρόσωπα.

Η δήλωση αυτή αφορά και λογαριασμούς που βρίσκονται σε Τράπεζες εκτός της Ελληνικής Επικράτειας. Σε περίπτωση άρνησης ή απόκρυψης οι ελεγκτικές αρχές μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες από τις αλλοδαπές φορολογικές αρχές. 

Ανταλλαγή πληροφοριών 
Σε μια προσπάθεια ελέγχου και περιορισμού της διεθνούς φοροδιαφυγής-φοροαποφυγής και σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, δημιουργήθηκε ένα σύστημα αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των κρατών με σκοπό τον εντοπισμό κεφαλαίων τα οποία δεν φορολογούνται ή δεν δηλώνονται στα κράτη στα οποία υπάγονται φορολογικά οι δικαιούχοι τους. Η χώρα μας ενσωμάτωσε στο Εθνικό δίκαιο την σχετική πολυμερή συμφωνία με τον ν.4428/2016.

Η συμφωνία αυτή προβλέπει ότι η Ελλάδα, όπως και οι λοιπές συμμετέχουσες στη συμφωνία  χώρες, θα λαμβάνει από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της επικράτειάς της (Ελληνικά), σε ετήσια βάση, χρηματοοικονομικές πληροφορίες σχετικά με όλους τους δηλωτέους λογαριασμούς αλλοδαπών συμφερόντων. Τις πληροφορίες αυτές θα ανταλλάσσει αυτόματα με τις υπόλοιπες συμμετέχουσες χώρες. Όπως η Χώρα μας θα αποστέλλει τις πληροφορίες, με τον ίδιο τρόπο θα γίνεται αποδέκτης πληροφοριών για τους τραπεζικούς λογαριασμούς  φορολογικών κατοίκων Ελλάδος (και εν γένει ελληνικών συμφερόντων) σε τράπεζες του εξωτερικού.

Οι πληροφορίες αυτές αφορούν:
- Τόκους
- Μερίσματα
- Έσοδα από ορισμένα ασφαλιστικά προϊόντα
- Έσοδα από πωλήσεις χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων
- Ενοίκια
- Λοιπά έσοδα που προκύπτουν από παθητικά εισοδήματα
- Υπόλοιπα λογαριασμών αρχής και τέλους έτους

Εφόσον οι Ελληνικές φορολογικές αρχές λάβουν πληροφορίες μέσω του αυτόματου συστήματος ανταλλαγής πληροφοριών ή συλλέξουν πληροφορίες από οποιαδήποτε άλλη πηγή ή προκύψουν  ευρήματα και στοιχεία από διενεργούμενο έλεγχο φυσικού προσώπου ή νομικής οντότητας  που χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης για πιθανή φοροαποφυγή ή φοροδιαφυγή, δύναται η φορολογική αρχή με μια απλή διαδικασία ( απλή αίτηση) να αιτηθεί και να λάβει από αλλοδαπή φορολογική αρχή επιπρόσθετες πληροφορίες σχετικές με την υπόθεση. 

Η αλλοδαπή ευρωπαϊκή φορολογική αρχή δεν επιτρέπεται να αρνηθεί την παροχή αυτών των πληροφοριών εκτός εάν η διαβίβαση θα οδηγούσε σε αποκάλυψη ενός εμπορικού, βιομηχανικού ή επαγγελματικού απορρήτου ή μιας εμπορικής μεθόδου ή μιας πληροφορίας της οποίας η αποκάλυψη θα ήταν αντίθετη προς τη Δημόσια τάξη. 

Η διαδικασία αυτή που εφαρμόζεται ήδη σήμερα σε Ευρωπαϊκό επίπεδο αποκτά μεγαλύτερη σημασία αν αναλογιστεί κανείς και τις πρόσφατες αποκαλύψεις οι οποίες είδαν το φως της δημοσιότητας τους τελευταίους μήνες σχετικά με οικονομικά σκάνδαλα και άλλα φορολογικά προνόμια που χορηγούν ορισμένες χώρες με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς μέσα στην ίδια την Ε.Ε.. 

Τα στοιχεία που δύνανται να ζητηθούν μπορεί να είναι:

- Αν η έδρα της πραγματικής διοίκησης της εταιρείας βρίσκεται στη χώρα από την οποία ζητούνται τα στοιχεία. Ερευνάται το εμβαδόν των γραφείων, υλικοτεχνικός εξοπλισμός, πληροφοριακά συστήματα, αντίγραφο μισθωτηρίου γραφείων.

- Κατάλογος απασχολουμένων υπαλλήλων, με αναφορά των καθηκόντων που ασκούν ή συμβάσεων μίσθωσης προσωπικού.

- Συμβάσεις μεταξύ των εταιρειών που ελέγχονται

- Την πιθανή συμμετοχή της μιας στο κεφάλαιο της άλλης και τις συμμετοχές σε άλλες εταιρείες.

- Η κοινοποίηση του μετοχολογίου της ελεγχόμενης εταιρείας.

- Τα στοιχεία του τελικού δικαιούχου των τραπεζικών λογαριασμών.

Κατόπιν της συλλογής των παραπάνω πληροφοριών και αποστολής τους στο ενδιαφερόμενο κράτος, εάν αυτές δεν επαρκούν για να δικαιολογήσουν πραγματική έδρα διοίκησης, πιθανόν αυτή να κριθεί ως επίπλαστη νομική οντότητα και τα εισοδήματα να φορολογηθούν εκ νέου στην Ελλάδα ή σε όποια χώρα έχει υποβάλει το αίτημα παροχής πληροφοριών.

Επίλογος
Ακόμη και η Ελβετία, μετά από 84 χρόνια τραπεζικού απορρήτου, το κατάργησε το έτος 2018. Γενικότερα, σε διεθνές (θα λέγαμε σχεδόν παγκόσμιο) επίπεδο οι φορολογικές αρχές των κρατών μελών του ΟΟΣΑ, εκμεταλλευόμενοι την τεχνολογία συνεργάζονται αρμονικά για τη πάταξη της φοροδιαφυγής και του ξεπλύματος βρώμικου χρήματος. Στο πλαίσιο αυτό κινούνται ενεργά με αξιόλογα αποτελέσματα και οι Ελληνικές αρχές.


*O κ. Γιώργος Δαλιάνης είναι Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Artion Α.Ε. & ιδρυτής του Ομίλου Artion, Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός.

Ο κ. Γιάννης Αρτσίτας είναι Senior Accountant – Φορολογία Φυσικών Προσώπων της Αrtion Α.Ε.

H κα Νίκη Χατζοπούλου είναι Δικηγόρος LL.M. & Διαμεσολαβήτρια, συνεργάτης της Artion Α.Ε.

Το συγκεκριμένο κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι|+30 210 6009062| www.artion.gr).